Syö rennosti ja nauti

Syö rennosti ja nauti

SYÖ SILLOIN kun olet nälkäinen, nauti ruoasta hyvillä mielin ja lopeta kun olet kylläinen. Niin yksinkertaista se on. Tai pitäisi olla.

Monella kuitenkin on ruokailuun liittyviä ongelmia. Koska elämämme on usein liian hektistä tai koska syötävää on helposti saatavilla, terve nälän- tai kylläisyydentunne voi häiriintyä ja ateriarytmi kadota. Joillakin ruoka pyörii koko ajan mielessä.

Hyvänä apuna ruokailun tervehdyttämiseksi on syömisen taito, amerikkalaisen Ellyn Satterin luoma malli. Siinä korostetaan syömisen rentoutta, rauhoittumista ja keskittymistä, kehotetaan kuuntelemaan kehon viestejä.

Syömisen taitoa on minusta se, että nautimme ruoan hyvästä mausta, jätämme kännykät ja lehdet pöydästä pois ja syömme yhdessä perheen kanssa. Puhelintaan tuijottavat usein syövät huomaamattaan liikaa.

Oleellista on tasainen ateriarytmi. Se vaikuttaa vahvasti kylläisyyden tunteeseen ja takaa tasaisen energian saannin. Useimmille 5-6 ateriahetkeä päivässä on toimivin, silloin ehtii välillä tulla jo vähän nälkä. Kohtuullinen nälkä on hyvä kaveri, mutta liian pitkälle päästettynä nälkä usein aiheuttaa haasteita syömisessä.

 

OLEN HUOMANNUT, että monet syövät ihan tavallista ruokaa liian vähän. Päivittäisenä toistuvat, voimakkaat herkkuhimot voivat olla viite siitä, ettei kunnon ruokaa ole syöty tarpeeksi tai aterioiden välit ovat liian pitkät. Myös ruokailun jälkeiset ähkyn tuntemukset voivat johtua liian pitkästä ateriavälistä. Liian pitkä ateriaväli johtaa myös liian isoon ateriaan huomaamatta.

Ei herkuttelu silti ole kiellettyä. Kyllä synttäreillä pitää saada syödä kakkua ilman syyllisyyttä. Itse saatan nautiskella suklaata pari palaa päivittäin, silloin himo siihen ei kasva liian suureksi. Sen sijaan jos viikon haaveilee herkuista joka päivä, on riski, että karkkipäivänä namuja tulee lapattua kaksin käsin.

Painonsa kanssa kamppaileville en suosittele myöskään kalorien laskemista ja annosten punnitsemista. Jos syöminen alkaa hallita elämää, stressihormonin määrä nousee, ja stressattuna keho ainakaan ei päästä kiloista irti. Paljon tärkeämpää on panostaa tasaiseen ateriarytmiin ja sitä kautta yksilöllisesti sopivaan annoskokoon.

En jättäisi ilman perusteita mitään ruoka-aineita pois, tai ainakin ne pitäisi korvata toisella vastaavalla. Jos esimerkiksi lopettaa viljojen syönnin, pitäisi kuidun saanti varmistaa muuten.

Erityisruokavalioissa ei sinänsä ole mitään vikaa. Olen ilahtunut siitä, että ne ovat poikineet mielenkiintoisia, uusia elintarvikkeita, kuten laadukkaita kasviproteiininlähteitä. Niiden avulla sekasyöjänkin on helppo vähentää punaisen lihan käyttöä.

Taitavaksi, tietoiseksi syöjäksi voi jokainen opetella. Ravintoarvot ovat tärkeitä, mutta jos mietimme vain ravitsemustietoutta, muut mukavat asiat ruoan ympäriltä helposti unohtuvat.

Ja sitä paitsi, kun kiinnität huomiota siihen miten syöt, usein myös syöt maltillisemmin ja terveyttä edistävämmin.”

 

Iina Hermunen
TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti

Jaa
X