Uskalla pysähtyä

Uskalla pysähtyä

Arjessamme on paljon asioita, joita täytyy ja on suorastaan pakko tehdä. Hektisessä elämässä suorittaminen jää herkästi päälle vapaa-aikanakin. Vaikka tutkiskelen näitä asioita työssäni asiakkaitteni kanssa säännöllisesti, saan muistuttaa itseänikin pysähtymisen tärkeydestä.

Kun aloitin fysioterapeuttina Kaisankodissa, elin ruuhkavuosia. Työpäivän päätteeksi lähdin hakemaan lasta hoidosta sellaiselle tohinalla, että en kiinnittänyt huomiota edes työpaikkani pihapiirin kauneuteen ja vuodenaikojen vaihtumiseen. Asiakasvastaanottojen välissä riensin kiireen vilkkaa kopiokoneelle, että ehdin suorittaa kaiken varmasti aikataulussa.

Ihailin, miten paljon rauhallisemmin työkaverini Olli liikkui ja toimi. Hän ei juossut käytävillä, vaikka hänellä oli ihan yhtä paljon töitä kuin minulla. Päätin sovittaa askeleeni Ollin rytmiin!

Hellitä hetkeksi

Ihmisellä on tarve pysähtymiseen, sillä se palvelee palautumista. Jos palautumista ei tule riittävästi, uupumisen riski kasvaa.

Pysähtyminen on olemista, hellittämistä ja tiedostamista, jossa ikään kuin käännytään sisäänpäin aistit avoinna. Tulet tietoiseksi omasta tilastasi, ja näet mitä ympärillä tapahtuu.

Minäkin oivalsin, että parin minuutin rauhoittuminen vastaanottojen välillä parantaa päivääni. Asiakkaani saavat ansaitsemaansa palvelua, kun otan heidät vastaan rauhallisena, positiivisena ja läsnäolevana, vaikka joskus olisinkin minuutin tai kaksi myöhässä.

Lisäksi tein siirtymisestä työpisteestä parkkipaikalle oman pysähtymishetkeni. Silloin nautin ympäristöstäni, kuuntelen lehtien kahinaa puissa, hiekan rapinaa tai lumen narsketta kengänpohjissa. Karistan työn mielestäni ja valmistaudun tyynenä kotiasioihin.

7 vinkkiä pysähtymiseen

Pysähtyminen on suorittamisen vastakohta, jota voi opetella tietoisesti – kunhan ei suorita! Jos pysähtyminen on sinulle vaikeaa, kokeile näitä yksinkertaisia keinoja.

1.     Luo rutiini: Valitse pysähtymiselle tietty hetki päivästä. Hetki voi olla vaikka heti aamulla tai siirtymä arkiaskareesta toiseen.

2.     Hengitä: Kiivaan pintahengityksen sijaan hellitä ja hengittele hetki. Kuuntele kuinka vatsa kohoaa sisäänhengityksellä ja laskeutuu uloshengityksellä. Kehon kierrokset laskevat ja mieli rauhoittuu. Lisää harjoituksia esim. oivamieli.fi (linkki)

3.     Kosketa: Silitä kissaa, rapsuta koiraa, suukota lapset ja paijaa puolisoa. Oksitosiinihormoni saa ihmeitä aikaan. Pyydä läheisiltäsi silitystä. Myös itseään voi silittää!

4.     Ravistele: Ikävän asian tai hankalan ihmisen kohtaamisen voi konkreettisesti ravistaa pois itsestään. Vaikutus tehostuu, kun sanot itsellesi ”minun ei tarvitse enää huolehtia”.  Näin et siirrä negatiivista tunnetilaa mukanasi enää seuraavaan hetkeen.

5.     Tauota: Pidä taukoja pitkin päivää. Juo rauhallisesti lasi vettä tai kuppi teetä. Venyttele, kuuntele rauhoittavaa musiikkia tai katso hetki itsellesi merkityksellistä kuvaa.

6.     Nauti: Aina ei tarvitse olla hyödyllinen. Tee sitä, mistä pidät. Sohvalla makoilu, lehden selailu tai TV:n katselu voi olla joskus tarpeellisempaa kuin reipas liikunta, tietokirjan pänttääminen tai some-päivitykset. Ole rohkeasti väsynyt!

7.     Lähde kurssille: Pysähtymiseen ei ole vain yhtä oikeaa tapaa, vaan jokaisen pitää löytää omat keinonsa. Itseään kannattaa kuulostella ajoissa ja ennaltaehkäisevästi. Asiantuntija-apua ja vertaistukea pysähtymiseen saat esimerkiksi Kaisankodin LoistoVire -kuntoremonttikurssilta.

Jos aihe herätti kiinnostusta tai kysymyksiä, ole yhteydessä info(at)kaisankoti.fi

Pysähdytään yhdessä!

Marjukka
Työfysioterapeutti
Erikoistunut psykofyysiseen fysioterapiaan
Hyvinvointikartano Kaisankoti

 

Jaa
X