Hyvinvointivalmennusta työyhteisöille ammattilaisten ohjauksessa

Kuinka hoidat itseäsi? Kaipaatteko työpaikalle uusia ajatuksia, ideoita tai näkökulmia työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen parantamiseksi? Ottakaa Kaisankodin kokeneiden työhyvinvoinnin asiantuntijoiden osaaminen hyötykäyttöön työyhteisön  kehittämisessä. Kaisankodin hyvinvointivalmenukset työyhteisöille sopivat osaksi kehittämis- ja tyhypäivää tai laajempina kehittämisprojekteina.

Hyvinvointivalmennusten teemoista löytyy ajankohtaisia ja mielenkiintoisia aiheita työyhteisöjen tarpeisiin. Teemoista voidaan koota erilaisia kokonaisuuksia työhyvinvointi-, valmennus- tai kehittämispäiviin. Tiedustele myös valmennuksia muista aihealueista!

Valmennuspäivään kannattaa yhdistää myös kevyempää aktiivista tekemistä. Tutustu laajaan tarjontaamme tästä!

Tutustu hyvinvointivalmennusten teemoihin:

Liikunnalla, rentoutumisella ja arjen rytmityksellä kohti hyvinvointia

– elämää arjessa ja keinoja hyvinvointisi ylläpitämiseen

 

Kuormittaako arki? Keskustellaan käytännön keinoista kuinka purkaa ylikuormitusta palauttavalla liikunnalla. Jätä työt työpaikalle, tulee lepäämään ja liikkumaan ja nauttimaan työkavereidesi kanssa yhteisestä päivästä.

Keskustelemme erilaisten liikuntamuotojen vaikutuksesta kehoon ja mieleen. Keinoja palautumiseen, joka tukee työssä jaksamista. Ohjausta miten rytmität työn ja fyysisen aktiivisuuden aiheuttaman kuormituksen ja levon, kuinka autat kehoa ja mieltä palautumaan. Tauotuksen merkitys työssä.
Rentouden vaikutuksia jaksamiseen ja kuinka selviämme stressi- ja jännitystilanteista vähemmällä kuormituksella. Rentous hallinnan tunteen palauttajana omaan mieleen, kehoon ja kivun kokemiseen.
Toteutus käytännön harjoituksina, kevyttä liikuntaa ja rentous- sekä mielikuvitusrentousharjoituksia.

Terveellinen ravinto ja syömisen taito

Terveellinen ravinto ja syömisen taito -kokonaisuus ratkaisee ja edistää terveyttä. ”Tiedän kyllä miten minun tulisi syödä, mutta…” Pohdimme syömisen taustalla vaikuttavia tekijöitä, jotka ohjaavat arjessa käytännön valintoja. Puhumme syömisen taidoista, kuten nälän ja kylläisyyden tunnistamisesta, sekä teemme tietoisen syömisen harjoituksen. Keskustelua ja alustus terveellisestä ruokavaliosta ja yksilöllisistä terveystekijöiden merkityksestä parivalmennusmenetelmällä, jossa pohditaan omaa ruokavaliota ja mitä siinä voisi parantaa. Hyvät ideat kootaan yhteen ja keskustellaan ruokarempan käytännön toteutuksesta.

Uni ja palautuminen

– Hyvinvoinnin polku kohti voimavarojen säätelyä

Pitää pärjätä ja jaksaa, ehtiä, osata ja hallita stressiä sekä kaiken lisäksi vielä kyetä nukkumaankin. Kysynkin itseltäni:
Jaksaisinko paremmin jos nukkuisin riittävästi?
Nukkuisinko paremmin jos osaisin pysähtyä?
Onko uni taitolaji – voinko jopa oppia nukkumaan?”
Unen merkitys, uniongelmat ja niiden hoito. Tietoa, keinoja ja keskustelua.

Muutoksen hallinta

– Tunnista omaa tapaasi käsitellä muutoksia!

Hallinnan tunne takaa työssä jaksamisen ja työn ilon. Työ muuttuu, muuttuuko ihminen? Mitä voimme oppia muutoksista? Tavoitteena omien toimintatapojen tunnistaminen ja miten olen(olemme) selviytyneet niistä. Menetelminä toiminnallinen työskentely, aarrekartta työskentely tai aikajanan piirtäminen, muutokset omassa elämässä tai työyhteisössä. Omien toimintatapojen tunnistaminen, miten olen(olemme) selviytyneet niistä.

Stressin hallintaa tietoisuustaitojen avulla

– kykyä elää juuri tässä hetkessä, tunneälyä, luovuutta ja keskittymistä

 

Miten saame tietoisuustaidoista voimavaroja työhön ja kotiin? Miten voit harjoitella tietoista läsnäoloa jokapäiväisessä arjessa! Miksi kannattaa olla läsnä tässä hetkessä? Keskustelua mm. stressikokemuksen syntymisestä, tietoisuustaitojen (Mindfulness) perusajatuksia, keskeisiä käsitteitä ja historiaa, sekä miten näitä taitoja voi hyödyntää arjessa ja työelämässä. Alustuksen jälkeen siirrytään käytännön harjoituksiin. Harjoitukset voivat olla hengitysharjoituksia, kehomeditaatiota ja tietoisen syömisen harjoituksia.

Tiimityö ja toimiva vuorovaikutus

– avoin vuorovaikutussuhde ja hyvät ihmissuhteet on polku työpaikkasi työtyytyväisyyteen

Oletko tiimipelaaja? Hyvässä työpaikassa koetaan vuorovaikutus työkavereiden kanssa toimiminen mielekkääksi. Toimivaan vuorovaikutukseen tarvitaan sosiaalista pääomaa ja tukea, vastavuorosuutta, luottamusta, yhteisiä arvoja ja aktiivista osallistuvaa toimintaa yhteisen asian puolesta.

Työn voimavaroja ovat sitoutuminen, oikeudenmukaisuus, innovatiivisuus ja sosiaalinen tuki. Itseohjautuvuuden kasvattaminen mahdollistaa vaikuttamisen ja helpottaa viestintää. Arvotyöskentely (puoli tai koko päivä), omat arvot, työyhteisön arvot, miten ne toteutuvat yms.

Valmennus on 30–120 min.
Huom! Minimiveloitus 10 hengen ryhmän mukaan

Olisiko ryhmällänne toiveita valmennuksen aiheesta?
Kysykää rohkeasti, ammattitaitoiset asiantuntijamme auttavat!

Lisätietoja:

Kaisankodin myyntipalvelu
Puh. 09 887 19 252
myynti(at)kaisankoti.fi

X